Ny innehållshubb för Arken Zoo

 
 

 

Om Arken Zoo

Arken Zoo är en del av Nordens största husdjurskoncept med både e-handel och över 100 fysiska butiker runtom i landet. I sortimentet finns allt du behöver för dig och ditt husdjur.

Under 2022 klev jag in i ett SEO och content marketing projekt för e-handeln, där min roll gick ut på att stötta befintligt team med att bygga en kunskapsbank för djurägare, med allt man kan tänkas vilja veta om att skaffa, äga och ta hand om sitt husdjur på bästa sätt. 

Utmaning

Några artiklar på temat fanns redan, men de låg utspridda på olika ställen på sajten utan en tydlig struktur. En stor del av artiklarna saknade också ett fokusnyckelord och i många fall konkurrerade innehållet med andra sidor på webbplatsen. Det fanns heller ingen strategi kring internlänkning så de besökare artiklarna genererade passerade inte vidare till viktiga produkt- eller kategorisidor i e-handeln.

Arken Zoo en av vinnarna i Svenska SEO-priset 2023

Så gick vi tillväga

En ny sektion på sajten skapades upp och döptes till “Goda råd” med syftet att skapa innehåll för att synas bredare på informationssökningar kopplat till våra vanligaste husdjur - exempelvis kring ämnen som kost, hälsa, motion och omvårdnad där vi såg en stor potential. Min roll i projektet innebar:

  • Kartlägga nuläget och befintlig organisk synlighet

  • Identifiera nya nyckelord och segment med potential att ranka

  • Göra optimeringar på befintligt innehåll (klustra/slå ihop och förfina texter)

  • I nära kontakt med copywriter och etnolog sätta tydlig struktur för artiklarna (med nyckelord och innehållsidéer) 

  • Skriva microcopy för puffar och CTA-knappar

microcpy arken zoo

Exempel på microcopy.

Utveckling för Non-branded keywords och positioner när samarbetet inleddes våren -22 vs. våren -23, då projektet gick i mål.

Utveckling av synlighet på organiska nyckelord. Lila stapel 2022, blå stapel 2023.

Isabel har stöttat med mycket kunskap i vår organisation när det kommer till SEO, både genom att vi har haft ett nära samarbete i hela projektet och när hon har haft utbildningar med vårt team gällande SEO. Vi ser en stor effekt på den organiska trafiken efter att ha lagt mer tid och resurser på SEO. Vår informationshub ”Goda Råd” som innehåller många olika ämnen och information hjälper att dra rätt trafik till vår sajt. 

Vi är mycket tacksamma för Isabels engagemang och kunskap inom detta projekt. Förutom det så har vi även fått hjälp av Isabel att på ett bra sätt arbeta med all organisk trafik i det dagliga arbetet. 

- Sofia Brusebäck, Head of e-commerce