SEO konsult

 


SEO-konsult, sökmotorkonsult, SEO-specialist… kärt barn har många namn! Men vad innebär egentligen jobbet som konsult inom SEO, och vad kan du förvänta dig om du anlitar en? Det och mycket mer får du reda på här!


Vad gör en seo—konsult?

En SEO-konsults främsta uppgift är att driva organisk trafik till en hemsida eller en e-handel. Syftet med sökmotoroptimering är att få fler användare (och potentiella kunder) att hitta till din verksamhet via en sökmotor som Google. Detta görs med hjälp av olika on page, off page och tekniska optimeringar.

Ofta brukar man också prata om strategisk och operativ SEO. Att jobba med strategisk SEO handlar om, som namnet antyder, att sätta en strategi för arbetet. Operativ SEO är själva utförandet av strategin - ex. att skapa upp landningssidor, skriva nytt innehåll eller ta fram nya nyckelord. Många konsulter jobbar med båda delarna. Eftersom SEO inte är ett isolerat arbete är det vanligt att också ha kompetens inom områden som content writing, digital analys, ux, konvertering eller webbutveckling. 

Det här kan en konsult inom SEO hjälpa dig med

Att jobba med SEO innebär långt mer än att optimera sidtitlar! En sökmotorkonsult kan hjälpa dig med följande: 

  • Sökordsanalys

  • Konkurrentanalys 

  • Teknisk audit 

  • Länkbygge

  • Content writing

  • Cms-publicering

  • Löpande optimering

  • Tracking av viktiga nyckelord


När är det bra att ta hjälp av en SEO konsult?

Anledningarna till att anlita en SEO-konsult kan vara många och ibland behövs hjälp utifrån för att komma vidare. Känner du igen dig i någon av följande punkter kan ett samarbete med en konsult vara vägen framåt: 

  • Du har identifierat att det finns stor potential inom din bransch/nisch, men att konkurrenter får merparten av trafiken (och också en större andel av kunderna). 

  • Du har ett behov av att tillfälligt täcka upp efter att en anställd slutar och en ny ska tillträda, eller om någon i teamet är sjukskriven eller på föräldraledighet.

  • Du optimerar själv din sajt men vill ha ett bollplank och någon att löpande kunna fråga om råd.

  • Du tycker inte att sajten presterar så som den borde göra och vill ha en teknisk genomlysning eller felsökning.

  • Du ska bygga om eller ta fram en helt ny sajt och vill skapa de bästa förutsättningarna för att synas på Google med ditt innehåll.

  • Du har behov av att komma igång och jobba mer strukturerat med din SEO men saknar tid och kunskap.

Läs mer → Så jobbar jag 


När är det bra att jobba med SEO?

SEO är för dig som vill synas på Google, det vill säga i princip alla företag idag! Utvecklingen med AI går i ett rasande tempo och söklandskapet är i ständig förändring - därför är det viktigare än någonsin att hänga med! Innan du anlitar en SEO-konsult kan det vara en bra idé att fundera på vad du vill få ut av samarbetet och formulera den utmaning du står inför idag. 

Anlita en Seo-konsult 

Att anlita en SEO konsult är en god investering då SEO är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringskanalerna. Jag har jobbat som konsult sedan 2018 (och dessförinnan som beställare av SEO-tjänster), så jag har erfarenhet av att befinna mig på båda sidor. Jag har full förståelse för att det kan verka komplext, men tillsammans gör vi det enkelt! Mitt mål är att du som kund ska tycka att SEO är lika roligt som jag tycker och på sikt kanske också kunna insourca SEO-arbetet? Jag erbjuder strategisk och operativ sökmotoroptimering, content writing och utbildningar inom SEO.  Läs mer om mina tjänster här.