Så jobbar jag med SEO

Ett SEO-samarbete kan se ut på flera olika sätt beroende på vad du som kund har för behov och budget, därför anpassar jag alltid mitt erbjudande till vem du är och vad jag anser ger mest effekt.

Jag har jobbat som SEO-konsult sedan 2017 och genom åren har jag kommit fram till en arbetsprocess som är både effektiv och lätt att ta till sig. Här nedan beskriver jag kortfattat min arbetsgång vid ett löpande seo-uppdrag och vad du kan förvänta dig vid ett engångsjobb. 

Mitt mål är alltid att du ska få ut så mycket som möjligt av den tid och budget du lägger ner på din SEO. 


Löpande SEO-optimering

Här får du hjälp med analys, implementering och löpande optimering - alltså både strategisk och operativ SEO. I den inledande fasen gör jag en konkurrentanalys, en sökordsanalys och en teknisk audit av er hemsida. Detta för att ta reda på hur nuläget ser ut och vad som behöver göras för att nå högre i sökresultatet. Analyserna presenteras i ett digitalt eller fysiskt möte, där det finns möjlighet att ställa frågor. 

Därefter inleds den operativa delen, där åtgärderna från analyserna implementeras. Det kan exempelvis röra sig om att skriva nya sidtitlar, optimera redan befintligt innehåll eller skapa nya landningssidor för att kunna synas på helt nya söktermer. Jag brukar också rekommendera att sätta upp en tracking på viktiga nyckelord om detta inte redan finns, för att kunna följa rankingen över tid. När grunderna är på plats är det viktigt att förvalta det som finns och analysera vad resultatet blev. Här är det lätt att tänka att arbetet är klart, men löpande optimering innebär att:

  • följa upp nypublicerat innehåll - driver inläggen/sidorna någon trafik? Vad fick det för effekt att skriva om sidtitlarna osv. 

  • hålla koll på konkurrenterna 

  • fortsätta skapa nytt innehåll

  • rapportera viktiga KPI:er

Omfattning och tidsåtgång beror på hur stor/komplex sajten är.


Engångsuppdrag inom SEO

Detta alternativ passar dig som vill komma igång och arbeta med SEO på egen hand eller har en tight budget. Jag genomför analys-delen (som i alternativet ovan) men du jobbar därefter vidare med rapporterna på egen hand. För att få ut det mesta av analyserna är det bra om du har viss förkunskap eller intresse kring SEO, så att du kan implementera föreslagna åtgärder. Analyserna levereras i tydliga listor i excel/Google sheets med kompletterande skriftlig dokumentation.

Innehållsproduktion/content writing

Jag har också erfarenhet av att hoppa in och stötta pågående SEO-projekt - exempelvis om ni behöver en hjälpande hand med att skapa artiklar, blogginlägg eller landningssidor. 

Del av ett marknadsteam 

För större företag som vill ha löpande hjälp kliver jag ofta in som extraresurs i marknadsteamet - ett par dagar i veckan eller heltid beroende på hur behovet ser ut. 

Är du som kund inte helt säker på vad du behöver hjälp med? Ingen fara, det är också mitt ansvar att hjälpa dig med! Om du inte vet i vilken ände du ska börja kan jag under ett första möte komma med förslag baserat på vad jag anser kommer ge bäst effekt. Mitt mål är alltid att du ska få ut så mycket som möjligt av den tid och budget du lägger ner på din SEO. 


 

Kontakta mig

Jag är en frilansande SEO-konsult som har hjälpt kunder att öka sin organiska trafik från Google i snart sex år. Jag tar mig an både löpande uppdrag och engångsjobb och fakturerar via eget AB.

Boka möte

Isabel Holm